reklama

Moja cesta alebo „Čo sme nechceli a čo máme“

(Čo dal ľuďom socializmus a čo terajší kapitalizmus) „Touto úvahou vzdávam úctu nadšencom, ktorí sa vedia v kritických situáciách začleniť do spoločnosti a pracovať pre ľudí.“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

PROLÓG

„O socializme bolo napísaných toľko neprávd ako o kapitalizme „právd“. Ale v oboch systémoch nie je nič také, aby to človek nedokázal zneužiť či pokaziť.“

Podstatnú časť života som hľadal pre môj filozofický svetonázor správne miesto pre začlenenie sa do spoločnosti a verte mi, že nikdy to nebolo ľahké. Nebol som pragmatik, skôr naopak, hĺbal som nad zmyslom života a hľadal pravdu. Spoznávanie zákonitostí vo vývoji spoločenského vedomia ma priviedlo do tábora filozofov a neskôr k poznaniu dialektiky vedomia a bytia. Vyznávanie reálnej skutočnosti – praxe ako kritéria pravdy – ma od romantických ilúzií priviedlo k tomu, že som stál pevne na nohách, že som sa vedel správne rozhodnúť v každej subjektívne i objektívne danej situácii. Vedel som sa začleniť do spoločnosti. A mojím krédom sa stalo: „Pracovať pre ľudí – šíriť medzi nimi osvetu.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže štyri desaťročia som prežil v ére socializmu, nedá mi, aby som sa nepokúsil napísať pravdu o živote mojej generácie v tejto zvláštnej, ale výnimočnej dobe predovšetkým svojim sociálnymi aspektmi. Dúfam, že nebude len spomienkou na krásne časy, ktoré sme v tých každodenných materiálno-finančných vymoženostiach jednotlivca i rodiny prežili. Som presvedčený, že sa k nim ľudstvo raz vráti ak k jedinej možnej alternatíve vo vývoji spoločnosti, ktorá bude smerovať k rovnoprávnejšiemu chápaniu sociálnych požiadaviek ľudstva. Tvrdím, že práve sociálna nerovnosť vedie k triednym antagonizmom, revolúciám – k utrpeniu ľudí na planéte ZEM.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vynasnažím sa podať dokument o tejto tŕnistej ceste historicko-dokumentačnou metódou zbavenej ilúzií o dokonalosti režimu. Skôr podať pravdu o tom, čo bolo dobré a čo zlé, čo zavinili imperiálne mocnosti pri delení sveta, čo priniesli násilne importované ideológie na územie našej domoviny a čo sme si my, občania, zavinili túžbou jednej strany po absolutistickej moci.

Vyhnem sa uvádzaniu teoretických poučiek či citátov z diel svetových mysliteľov a akich uvediem, tak len ich aforizmy s uvedením autora.

Dokument bude pokusom o autentický názor alebo názor mojej generácie s domýšľaním, že je jej názorom. Myslím si , že aj v dnešnej dobe bude problematické nájsť vydavateľa, lebo moja analýza sa dotkne aj omylov a chýb v súčasnej etape vývoja spoločnosti a chýb po prevrate v roku 1989.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pôjde aj o pokus porovnať dva protichodné antagonistické spoločenské systémy a v syntéze aj o hľadanie tretej cesty. Zdôrazňujem, že pôjde o pokus...

Aj keď budem nazývať veci pravými menami, nechcem nikoho uraziť.

Víťazoslav Würschner

Víťazoslav Würschner

Bloger 
  • Počet článkov:  66
  •  | 
  • Páči sa:  116x

Ako spisovateľovi, publicistovi a vydavateľovi mi nedalo aby som sa nepokúsil napísať pravdu o živote mojej generácie. Túto knihu spolu s ďalšími je možné nájsť v niektorých internetových kníhkupectvách. Sú publikované pod mojím pseudonymom Slávo Nitranský. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu